Åtgärda korrupt profil (V2). User Profile Service – Din centrala profil har inte synkroniserats fullständigt med servern.

0
745

Får du felmeddelandet ”User Profile Service – Din centrala profil har inte synkroniserats fullständigt med servern. Du har loggats in med en delvis synkroniserad lokal profil. Se händelseloggen om du vill ha mer information eller kontakta administratören” när du loggar in på ditt domänkonto?

user-profile-service

Kikar man sedan vidare i loggboken kan felmeddelanden med bl.a. händelse-id / felkod 502, 510 och 1542 dyka upp.
Händelse-ID: 1542Händelse-ID: 502

Detta beror troligtvis på en korrupt profil / folder redirection. För att smidigt åtgärda felet behöver vi läsa in nya folder redirections (mappomdirigeringar).

När du är inloggad på användarens konto på dennes dator, starta regedit (Ctrl + R -> regedit) och navigera till: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList\ och leta upp nyckeln som hör till kontot som inte fungerar (Börjar på S-1-5). För att ta reda på vilken av dessa nycklar som tillhör användaren, kika på värdet ”CentralProfile” där du kan se användarens användarnamn i sökvägen. (Notera denna sträng till nästa moment.)

Högerklicka på nyckeln (som börjar på S-1-5..) och välj ”Byt namn” – lägg till exempelvis _bak efter namnet och logga sedan ut användaren.
ProfileList

När användaren är utloggad ändrar vi namnet på mappen på servern som i bildexemplet är mappen \\server\users\user.V2 till exempelvis ”user.V2_old”.

Efter namnbytet: Logga in användaren så skapas en ny ”user.V2” med rätt NTFS-behörigheter och alla filer/inställningar som användaren tidigare hade.

Denna guide är efter egen erfarenhet och jag vet att lösningarna skiljer en del beroende på miljö, GPO-inställningar och orsak men jag hoppas att guiden är till hjälp för någon.

Fungerade det inte? Se till att kolla igenom er GPO för omdirigering av mappar, kontrollera att exempelvis ”Move the contents of Folder to the new location.” är ibockad. Skulle inställningen inte vara det, bocka i inställningen och försök igen.

Fungerar det fortfarande inte? Testa Microsofts hotfix: http://support.microsoft.com/en-us/kb/2610379

Se till att installera alla viktiga windows-uppdateringar (Speciellt Service Packs!) på klientdator och server.

Finns även en omfattande diskussion om liknande fel här: https://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/a0052ce8-e588-4cce-afec-a08de8a1143b/microsoftwindowsfolder-redirection-error-502-csc-database-locked-by-another-user?forum=winserverGP

Lycka till och droppa gärna en kommentar nedan! All feedback uppskattas!

DELA

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.